torsdag, april 02, 2009

Gästbloggare!

Här går det undan och här kommer vår första gästbloggare!



Hej! Jag heter Sandra och jag går i samma klass som Hanna och Mikaela och jag tänkte skriva lite om hur jag har upplevt mitt UF - år och sen ska jag även nämna några rader om min praktik. (Det är jag i mitten)

Jag är VD för UF- företaget MobilitetUF och vi är tre tjejer som säljer mobiltillbehör. Då har vi två produkter, först en nödladdare till mobiltelefoner, för det händer ju som sagt väldigt ofta att man går hemifrån och glömt att ladda telefonen. Nödladdaren passar till alla Nokia och Sony Ericsson. Sen har vi ett laddarställ som kallas Driinn som är ett smart sätt att slippa allt trassel med den vanliga laddaren.
Dessa produkter hittade vi på olika mässor, och skaffade kontakter därigenom som förenklade inköp. Därför är det intressant med mässor för man kan få väldigt bra tips och idéer. Våra produkter går faktiskt väldigt bra att sälja men vi har dock ett ganska stort lager kvar pga. att vi köpte in så mycket produkter. För övrigt så har det gått bra för vårt UF – företag, vi vann en tävling för bästa monter, kom tvåa i tävlingen Avestas bästa företag och försäljningen under året har gått bra, både på mässor och på marknader. Det har/är väldigt kul att driva UF – företag, men man ska verkligen tänka på vilka man ska driva företaget tillsammans med eller man kanske vill driva det själv. Sen ska man även välja något som man tycker är kul och är intresserad av så att man inte tappar gnistan! Det är som sagt under ett helt år man jobbar med detta. Men jag kan i alla fall säga att UF är något som alla borde få möjligheten att testa på, för man lär sig väldigt genom att man har så mycket eget ansvar och att det är väldigt varierande med praktiskt(tävlingar, mässor, marknader) och vanligt skolarbete (delårsrapporter och bokföring).

Sen tänkte jag ju även skriva lite om min praktik och den har jag på ett ganska nystartat café inne i stan. Det heter Jeem’s Café och jag har valt att vara där hela året eftersom jag trivs väldigt bra där och för att jag är intresserad av service, café och restaurang. Där får jag göra allt möjligt som t.ex. Stå i kassan och ta emot kunder, servering, bakning, administrativa uppgifter som fakturor och olika beställningar och mer därtill.

Detta var lite om mitt liv på handelsprogrammet kan man säga, och handels är inte bara ekonomi och försäljning, tro mig! det är så mycket mer än så, och jag ångrar verkligen inte mitt val att gå på Handels - och administrations program det kan jag säga nu när mina tre år snart börjar gå mot sitt slut.


Hade bra/ Sandra

0 kommentarer: